Zomerconcerten Gica: Eric Whitacre

Volgende week is het zover! In het programma ‘Ikonen en Idealen’ brengt Gica kerkmuziek uit Rusland en Amerika, twee grootmachten met elk een eigen beleving van gemeenschap en religie. Die verschillen klinken door in de muziek: van machtige koorwerken in het Kerk-Slavisch tot indringende spirituals van de Amerikaanse slaven. In aanloop naar deze concerten vertellen we graag iets meer over de muziek en componisten die op het programma staan. In deze vierde en laatste aflevering komt de componist en dirigent Eric Whitacre aan bod.

Aflevering 4: Eric Whitacre

Virtual Choirs

Van Amerikaanse bodem zullen we ook twee moderne werken van Eric Whitacre (1970) zingen. Hij is een invloedrijk componist en daarnaast ook dirigent. Hij studeerde muziek in New York en sindsdien schreef hij vele werken voor orkest, maar hij is vooral bekend om zijn koorcomposities. Hij brak in 2010 definitief door met zijn zogenaamde ‘Virtual Choir’ projecten, waarbij hij individuele opnames van zangers over de hele wereld combineerde in één virtueel koor (tijdens een TED-talk, zie onderstaande video, vertelde hij meer over dit project).  Zijn muzikale stijl is te typeren als een combinatie van klassieke en moderne muzikale elementen. Vooral zijn koorwerken zijn extreem populair en worden vaak uitgevoerd door koren over de hele wereld. Samen met zijn koor, ‘The Eric Whitacre Singers’, toert Eric Whitacre de hele wereld over om zijn muziek in vaak uitverkochte zalen te laten horen.

This Marriage en Lux Aurumque

Van Whitacre zingen we allereerst This Marriage, gebaseerd op de tekst van de 13e-eeuwse Perzische filosoof en dichter Jalal ad-Din Rumi. De tekst is de inzegening voor een gelukkig huwelijk: ‘May this marriage be full of laughter, our every day a day in paradise.’ De melodie is warm, zacht en golvend en overspoelt het echtpaar met de hoop op een gelukkige toekomst. Whitacre schreef dit werk oorspronkelijk voor zijn vrouw. Als afsluiting van ons concert zingen we zijn Lux Aurumque (Licht en Goud), een van de weinige christelijke teksten die hij op toon heeft gezet. Dit werk is zeer veelstemmig, met soms wel acht verschillende stemmen. De mysterieuze harmonieën en het repetitieve karakter zorgen voor een magische en betoverende sfeer, alsof je toegezongen wordt door een koor van engelen. In onderstaande video kun je Lux Aurmque beluisteren, dat werd gezongen door een Virtual Choir.

Concertdata en kaartverkoop

Al met al biedt Gica bij haar aankomende zomerconcerten een rijk en divers programma met muziek van twee absolute grootmachten. We maken niet alleen een reis door de wereld, maar ook een reis door de tijd. Verschillende muzikale genres uit diverse periodes komen aan bod. Wij kijken ernaar uit dit programma ten gehore te brengen en hopen dat u daar ook bij kunt zijn!

Gica’s zomerconcerten zullen plaatsvinden op vrijdag 29 juni (Oosterwolde, Het Anker) en zaterdag 30 juni (Groningen, San Salvatorkerk). Kaarten zijn verkrijgbaar op onze webshop en aan de deur.