Gica zingt Domenico Scarlatti

Naast het Gloria van Vivaldi, zingt Gica bij de aankomende concerten ook het Laetatus sum van Domenico Scarlatti (1685 – 1757). Deze minder bekende componist leefde in dezelfde tijd als Vivaldi en Bach. Waar Vivaldi geboren werd in Venetië, had Scarlatti Napels als geboorteplaats.

Scarlatti’s carrière

Domenico Scarlatti kwam uit een zeer muzikale familie (zijn vader Alessandro was bekend om zijn vele opera’s) en was op jonge leeftijd al zeer getalenteerd. Op zijn vijftiende werd hij al organist in zijn geboorteplaats Napels. Zijn muzikale talent bracht hem ook al vroeg naar Rome, waar hij assistent-kapelmeester werd van zijn vader in de Santa Maria Maggiore, een van Rome’s bekendste kerken (zie bovenstaande foto). Weer later belandde hij in Lissabon, waar hij muziek onderwees aan prinses Barbara van Portugal (zie foto onder). Uiteindelijk kwam hij terecht in Madrid, waar hij meer dan twintig jaar als muziekdocent aan het Spaanse hof werkte. Hier bleef hij wonen en werken tot zijn dood in 1757.

Het Laetatus Sum

Domenico Scarlatti is vooral bekend om zijn vele piano sonates, maar hij schreef ook een aantal opera’s, cantates en symfonieën. Het Laetatus sum (‘ik ben verheugd’) is een pelgrims- of bedevaart-psalm en werd geschreven tijdens zijn verblijf in Rom e en is de Latijnse versie van psalm 122. In dit psalm, drukt een pelgrim zijn blijdschap uit over de reis die hij naar de tempel in Jeruzalem zal ondernemen. Het is geschreven voor twee solostemmen (sopraan en alt) en een vierstemmig koor. De solisten en de koorstemmen wisselen elkaar continu af, wat zorgt voor een opgewekte sfeer.

Benieuwd geworden? Kom vooral langs op een van onze concerten op 28 januari (Oosterwolde) en 3 februari (Groningen). Kaarten zijn verkrijgbaar aan de deur en in onze webshop.