De Nacht van Kunst & Wetenschap 2012

De Nacht van Kunst en Wetenschap 2012

Gica wordt genoemd in een artikel op de website van 3voor12 over de Nacht van Kunst en Wetenschap! Lees het artikel hieronder.

Een geslaagde chaos: Geslaagde derde editie van De Nacht van Kunst en Wetenschap

Tekst: Matthijs Sorgdrager, 4 juni 2012

Afgelopen zaterdag vond de derde editie van De Nacht van Kunst en Wetenschap plaats. Tijdens “De Nacht” trekken kunstenaars en wetenschappers uit alle windstreken alle registers open. Wat ontstaat is een totaalbeleving op de grens tussen kunst en wetenschap.

“Je hebt ze met chocolade-dip, maar ook gefrituurd.” Terwijl Spinvis in het stampvolle duurzaamheidscentrum van de Bibliotheek Groningen zijn nummer Het Voordeel van Video ten gehore brengt, brengen de gastvrouwen van MetDressing de bezoeker op de hoogte van het menu van de cateraar: insecten. Niet veel later laat de Poolse kunstenares Vena Naskrecka zich in het Academiegebouw in een hard-plastic corset hijsen. “Daar blijft ze staan totdat ze moe wordt”, vertelt een medewerker van galerie Sign.

In de foyer van het Groninger Museum staat Bernou Ozinga, hoofd programmering van De Nacht van Kunst en Wetenschap. “Het is allemaal prachtig toch!” Ze heeft reden om enthousiast te zijn. Ondanks de concurrentie van het Gideonfestival loopt het festival goed . Uit schattingen van de brandweer en de politie zal blijken dat De Nacht 15.000 bezoekers trok.

Een veelgehoord punt van kritiek gaat over de kosten van De Nacht. Deze zouden te hoog zijn in tijden waarin universiteiten moeten bezuinigen. Bianca Pander is projectmanager van De Nacht. Zij is het niet eens met de kritiek. “We krijgen het grootste gedeelte van ons geld uit particuliere fondsen. Het kost de universiteit en de gemeente Groningen bijna niets.” Bernou: “Daarnaast is De Nacht een prachtig uithangbord voor de Groningse wetenschap en de culturele industrie.”

Een uithangbord is het zeker. Het lijkt alsof elke Groningse kunstenaar of wetenschapper is opgetrommeld om acte de présence te geven op één van de 14 locaties. De honderdvijftig vrijwilligers rennen van hot naar her om dit alles in goede banen te leiden.

Zo presenteert Minerva in haar zaterdag geopende gebouw het Pavlov medialab. Hier kan de bezoeker muziek maken door zijn of haar gezicht te bewegen. Hier staat ook het Cargo Kult Collective. Zij maken foto’s van de gezichten van bezoekers. Deze foto’s worden vervolgens omgesmolten tot één gemiddeld gezicht. In de foyer staat Menno Keij. Hij heeft een grote tafel meegenomen met vijf kleine synthesizers erin gebouwd. Een groep enthousiaste 50-plussers weet er smerige electrobeats uit te persen.

Ook bijzonder is het studentenkoor GICA. Zij geven flashmobs in en om het Groninger Museum maar het liefst boven, in de hal. “Het galmt hier zo lekker.”

Om half één, na een lange avond, ligt het Academiegebouw vól lege bierbekers en groepjes vermoeide festivalgangers. Een enkeling doet nog een poging om een wedstrijdje doen op de hometrainers die in de hal staan. Boven breken de medewerkers van Sign de expositie op. Vena Naskrecka is vertrokken. “Ze heeft er drie uur gestaan”, zegt een medewerker van Sign bewonderend.

Maar dan gaat het nog heel even door. De Groningse band Het Luchtkasteel speelt hun laatste set in de Engelse Zaal. Ex-huisdichter van de UK, Joost Oomen, springt als een bezetene in het rond om iedereen die het waagt stil te staan aan het dansen te krijgen. “Wij werken ons verdomme in het zweet, dan mogen jullie ook wel wat doen!” Een medewerker van de facilitaire dienst van het Academiegebouw moet lachen. “Zo kan het hier toch nog behoorlijk warm worden.”