Gica zingt Vivaldi’s Gloria

Over een paar weken is het alweer tijd voor Gica’s jaarlijkse winterconcerten! Kernstuk van het programma is dit jaar het Gloria van Vivaldi. Hoog tijd om nader kennis te maken met deze bijzondere componist. Antonio Vivaldi (1678 – 1741) werd geboren In Venetië en daar werd hij violist in een meisjesweeshuis, het Pio Ospedale della Pietà, waar hij verantwoordelijk was voor het muziekonderwijs en andere muzikale activiteiten.

Vivaldi’s muziek

Vivaldi schreef veel van zijn composities voor een koor en ensemble bestaande uit de meisjes in dit weeshuis. Omdat het in die tijd vrij ongebruikelijk was voor meisjes om muziek te maken en om de kerkgangers niet af te leiden, stonden zij tijdens concerten uit het zicht. De onderstaande video (BBC), waarin het gehele Gloria wordt gezongen, geeft een beeld van hoe dit compleet vrouwelijke ensemble en koor geklonken zou hebben.

Vivaldi’s Venetië

Vivaldi werd geboren in Venetië, waar hij ook het grootste deel van zijn leven woonde en werkte. Tot op de dag van vandaag is Venetië een populaire reisbestemming en is de stad beroemd vanwege haar architectuur, vele kanalen en natuurlijk het carnaval. Maar hoe zag deze stad er tijdens Vivaldi’s leven uit? Dat zie je in deze mini-documentaire gemaakt door het Festival Oude Muziek. Dompel je onder in de geschiedenis van deze magische stad en treed voor even in de voetsporen van Vivaldi.

Concertdata

Benieuwd geworden? Kom vooral langs op een van onze concerten! Deze vinden plaats op 28 januari in Oosterwolde en op 3 februari in Groningen. Kaarten zijn verkrijgbaar in onze webshop.